zondag 10 oktober 2010

Samenvatting hoofdstuk 5 Denise

Een crossmediaal concept is een creatief strategisch ontwerp om beoogde doelstellingen te bereiken via storytelling en een crossmediale inzet.
Vaak worden bij de ontwikkeling van een crossmediaal concept de volgende stappen onderscheiden:
1. Doelstelling formuleren
2. Via een boodschap een doel bereiken
3. De boodschap verpakken in een verhaal
4.  Het verhaal afstemmen op de consumenten, hun mediagebruik en de specifieke eigenschappen van het medium.
5. Het verhaal verspreiden via verschillende media
6. De consumenten bereiken, met hen communiceren en de dialoog centraal stellen.

De ontwikkeling van een concept begint vaak met een briefing van een opdrachtgever. Deze briefing geeft informatie over het bedrijf en biedt inspiratie voor degenen die het concept gaat ontwikkelen. Vanuit de briefing zal de strategie van je opdrachtgever in grote lijnen duidelijk moeten worden. Hieruit kun je vervolgens het concept neerzetten. Samengevat bestaat de ontwikkeling uit de volgende workflow: strategieën  (o.a. missie, visie,briefing en debriefing) conceptualiseren (o.a. swot-analyse concurrentieanalyse,brainstormen,cocreatie,pitchen), productie (o.a. ontwerp, vormgeving), lancering (o.a. oplevering, distributie)
BriefingHet geven van achtergrondinformatie, aangevuld met probleemstellingen, aanwijzingen, wensen en voorschriften (Petersen & Holzhauer). Hierin staan enkele elementen die de opdrachtgever nodig acht voor de ontwikkeling van het concept. De opdrachtgever maakt zijn wensen en ideeën kenbaar.
Een briefing bevat ook een propositie; een belofte die je aan je doelgroep doet. Dit moet helder geformuleerd worden. Onderscheidend vermogen is ook belangrijk.
DebriefingDit is het terugkoppelen van je eigen interpretatie van de opdracht en heeft als doel communicatiefouten op tijd te voorkomen.
De opdrachtgever en  zijn opdracht analyserenJe maakt een situatie – analyse. Wat is er aan de hand? Wat wil de klant precies? Hier is een sterkte-zwakte analyse belangrijk en ook een concurrentieanalyse.
SWOT (Strenghts, weaknesses, opperunities, threats) is een analyse waarbij dit strategisch wordt gedefinieerd. De SWOT bevat de volgende stappen:
1. De interne factoren beschrijven (sterke en zwakke punten beschrijven intern)
2. De externe factoren beschrijven (kansen en bedreigingen, ook een concurrentieanalyse)
3. De confrontatiematrix invullen (De vorige stappen met elkaar in relatie brengen)
4. De strategie bepalen (Dit gebeurt ook met behulp van de vorige stappen)
Concurrentie analyse
Wat zijn de sterke en zwakke punten van de concurrenten en welke strategie hanteren zij?
Stappen:
1. Lijst van producten/diensten die het bedrijf aanbiedt
2. Opsomming van de belangrijkste afnemers (consumenten)
3. Overzicht belangrijkste concurrenten
4. Overzicht product-marktcombinaties
5. Combineer de gegevens in een schema.
6. Wat zijn de zwakke/sterke punten van ons.
7. Benut de sterke punten die naar voren komen.

Partnershipbedrijven zijn bedrijven waarmee je mogelijk kan samenwerken.
Doelgroep formuleren
Communicatiedoelstellingen worden vastgelegd op drie niveaus: kennis,houding en gedrag.
Het is verstandig om je doelgroep op te splitsen in meer homogene groepen (doelgroep segmenteren genoemd). Hierdoor kun je het geschikte medium en de juiste boodschap uitdragen. Segmenteren (persoonlijkheid, levensstijl, hobby’s e.d is ook erg belangrijk.

Doelstelling
Dit geeft aan wat het concept bij de doelgroep moet hebben bereikt. Doelstellingen moeten SMART zijn. Specifiek (concreet resultaat), Meetbaar (kwantiteit, kwaliteit, tijd,geld), acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Ideeën genereren
Je moet natuurlijk weten wat de klant wil. Ideeën genereren kun je doen dmv brainstormsessies. Er zijn een aantal spelregels (o.a. hoe meer ideeën hoe liever, alle ideeën zijn eigendom va de hele groep. Methoden zijn:
Klassieke brainstormsessie (ideeën worden genoteerd)
Nominale brainstormsessie (iedereen schrijft de ideeen op lezen deze dan op)
Anonieme brainstormsessie (ideeën opschrijven en aan begeleider geven)
Integrerende brainstormsessie (twee ideeën worden voorgelezen en er wordt geprobeerd om tot een nieuw idee te komen). De Wie, Wat, Waarom, Waar, Welke, Wanneer en Hoe vragen kunnen hierbij helpen.
trends en ontwikkelingBij conceptontwikkeling is het belangrijk dat je trends en ontwikkelingen op tijd herkent. Trendwatchers houden deze ontwikkelingen in de gaten.  Niveaus van trends en ontwikkeling waarop deze worden onderzocht:
Producttrends (Hangt af van de populariteit van een product) Duur van deze trend is kort.
Markttrend (Voorkeuren en behoeften van de mens, meestal 1 tot 5 jaar. Bijvoorbeeld Sonja Bakker.
Consumententrends: 5 tot 15 jaar. Bijvoorbeeld luie vakanties worden verruild met actieve vakanties.
Maatschappelijke trends: Meganiveaus 10 tot 30 jaar. Bijvoorbeeld vergrijzing.
Idee visualiseren
Met een moodboard kun je het idee handig visualiseren.  Met het doel om de opdrachtgever te overtuigen. Visuele communicatie werkt vele malen effectiever dan mondelinge communicatie.

Een sterk concept neerzettenBij het ontwikkelen van een sterk crossmediaal spelen de begrippen storytelling, narrativeit, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie een grote rol.
Storytelling: Het verhaal moet centraal staan. Bijvoorbeeld de storytelling Max Havelaar, eerlijke handel. Vanuit die gedachte brengt het bedrijf producten op de markt die allemaal voldoen aan het idee dat de oorspronkelijke ontwikkelaar een eerlijk deel  van de opbrengst krijgt. Er is ook een boek. Dit vormt het storytellinggedeelte. Het groeit als de doelgroep interactie kan uitoefenen. Het dialoog aangaan. De consument kan zich ook identificeren.
Mediumspecificiteit: Welke media moet worden ingezet? Welke combinaties zijn het meest relevant? De emotionele impact van de tv, de interactiviteit van het internet. Welke doelgroep past bij welk medium?
Usability: Het moet op een gebruiksvriendelijke manier ‘georkestreerd’ worden. Welke informatie komt op welk medium? Het moet tot herhaalgedrag leiden.
Relevantie: Less is more. Bijvoorbeeld Apple. Het is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment. Aangevuld met emotie. Wat is het dialood? Welke boodschap bevat je concept? Op welk moment dient je concept geconsumeerd te worden? Welke emotie moet de consument vooraf hebben?
Cocreatie: De klant bij het proces betrekken. Met als doel gezamenlijk werken aan producten, ideeën, ervaringen en informatie. Bijvoorbeeld consumenten mogen kiezen welk product er in de markt wordt gezet, stijl/ kleur verzinnen, zelf producten ontwikkelen.

Projectvoorstel opstellen
Een gedetailleerd plan opstellen. Deze bestaat uit 7 delen:
1. Een inhoudelijk deel waarin het wordt geïntroduceerd en wordt besproken (debriefing) (achtergrondinformatie, probleemstelling en doelstelling)
2. Research en analyse (SWOT, parnership)
3. Strategie( ingezette media) speerpunten usability, relevantie en cocreatie
4. Concept
5. Verantwoording
6. Ontwerpdocument
7. Uitgebreide bijlage met schetsen, ontwerpen en vooronderzoeken.

Je concept aan de opdrachtgever presenteren heet pitchen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten