zondag 10 oktober 2010

Samenvatting wk 5 Raymond

Het ontwikkelingen van een crossmediaal concept is een ontwerp om bepaalde doelstellingen te halen via storytelling en crossmediale inzet. De ontwikkeling hiervan bestaat uit 6 stappen:
1.       Doelstellingen formuleren
2.       Via een boodschap een doel bereiken
3.       Boodschap verpakken in een verhaal
4.       Verhaal afstemmen op de consumenten
5.       Verhaal verspreiden via verschillende media
6.       Consument bereiken en dialoog centraal zetten

Om samen te vatten, de ontwikkeling van een concept bestaat uit 4 delen namelijk
1.       Strategie
2.       Conceptualiseren
3.       Productie
4.       Lancering

Het bepalen van de strategie wordt mede bepaald door de briefing, er wordt dan achtergrondinformatie, aangevuld met probleemstellingen, aanwijzingen, wensen en voorschriften gegeven.

Na het bepalen van de strategie wordt er aandacht besteed aan het conceptualiseren.  Een onderdeel daarvan is de SWOT-analyse, concurrentieanalyse en partnershipanalyse.  

Vervolgens is het daarna belangrijk om de doelgroep helder te hebben. Dit is namelijk het uitgangspunt van het hele concept. Dan kan er een doelstelling gemaakt worden wat het concept bij de doelgroep bereikt moet hebben.

Als de doelgroep en de doelstelling bekend zijn, is de volgende stap ideeën bedenken voor het concept.  Het houden van brainstormsessies en trend en ontwikkelingen in de gaten houden, helpt het verzinnen van ideeën.

Na deze stap zal het idee gevisualiseerd worden. Moodboards worden als basis genomen om een idee te visualiseren.  Omdat dit heel beeldend is, zal dit een grotere kracht hebben dan het mondeling vertellen over het idee.

Om alle losse deeltjes met elkaar te verbinden, zal het concept duidelijk gestructureerd moeten worden. De volgende elementen zullen in het concept moeten terugkomen:
·         Storytelling: Er staat een verhaal centraal in het concept.
·         Mediumspecificiteit: Welke mediums worden gebruikt? Deze media moeten worden afgestemd op de doelgroep en welke media zijn het meest geschikt om te gebruiken?
·         Usability: De ingezette media moeten op de meeste gebruikvriendelijke manier worden ingezet. Frustratie moet voorkomen worden.
·         Relevantie: Probeer zoveel mogelijk informatie die niet nodig is weg te laten.
·         Cocreatie: Hoe wordt de klant bij het product betrokken? Interactie is het sleutelwoord.

Als het concept duidelijk is gestructureerd, moet er gekozen worden tussen concept vormen. Het gaat tussen het autonome concept en het afhankelijke concept.

Vervolgens zal de stijl er omheen bepaald moeten worden. Er zal een soort van huisstijl gecreëerd moeten worden waardoor het concept herkend wordt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten