zondag 3 oktober 2010

Samenvatting wk 4 Raymond

De huidige cultuur bestaat uit mensen interactief deelnemen aan allerlei activiteiten in de samenleving. De consument heeft eigenlijk de controle van de media overgenomen. Er zijn drie kenmerken om deze deelname te onderscheiden.
Met interpretatie wordt bedoeld dat sommige concepten anders opgevat worden dan bedoeld was. Reconfiguratie betekent dat een gebruiker de mogelijkheid heeft om de omgeving waarin hij zich bevindt te veranderen. De laatste term is cocreatie en daarmee wordt bedoeld dat de gebruiker is staat is nieuwe toepassingen zelf te maken.
De trend van dit moment is dat een men toe is aan individuele behoeften. Het internet voldoet aan deze eis en als je als producent een goede strategie kiest, is een- op- eencontact mogelijk met de doelgroep.  Daarbij is het belangrijk dat je als producent genoeg informatie verspreidt, zodat de doelgroep op de site komt en blijft.
De generatie C zijn de mensen die hun gegevens op het internet zetten zonder dat zij zich druk lijken te maken om hun privacy. De mensen willen sociaal zijn op het internet met de voorwaarde dat die informatie makkelijk te delen is. Doordat deze generatie informatie makkelijk deelt enbeschikbaar maakt, lijkt deze vorm van communicatie op mond-tot-mondreclame.
Doordat een groot deel van de mensen gebruik maakt van internet en er laagdrempeligheid is van de sociale interactie, is het handig voor de omliggende omgeving om te realiseren dat zij zich daar ook op moeten aanpassen. Het is handig om sociale media indirect in te zetten. Zo kan je als bedrijf een gadget maken die voor communicatie zorgt. Zo maakt je reclame zonder dat mensen zich daar aan storen.
De nieuwe media zijn te herkennen aan een aantal zaken, namelijk multimedialiteit, virtualiteit, interactiviteit en connectiviteit.
Multimediateit is de combinatie van beeld, geluid en woord. Dit is de digitale versie van de oude media. Op deze manier worden verschillende boodschappen tegelijkertijd uitgezonden en daardoor kan de media beter op elkaar afgestemd worden.
Virtualiteit betekent dat het nu mogelijk is om vituele werelden te creeeren. Sociale netwerken en virtuele werelden zijn hier voorbeelden van.
Interactiviteit is dat de gebruiker elk moment invloed kan uitoefenen op de omgeving.
Connectiviteit is dat de verschillende gebruikers en hun hulpmiddelen allemaal met elkaar verbonden zijn. Dit kan hardware’ zijn maar ook dat er op internet constant informatie met elkaar gedeeld wordt.
Tot slot hebben sociale media een bepaalde wisselwerking met elkaar. Een voorbeeld hiervan zijn mash-up, op hetzelfde moment kan je verschillende toepassingen doen.
Aansluitend op sociale media zijn er ook netwerk sites. Er zijn verschillende netwerk sites voor verschillende mensen. Ook normale sites worden netwerk sites. Op youtube kan je ook een eigen account maken en dat delen met mensen. Er zijn 4 soorten netwerksites namelijk vriendensites, zakelijke sites, sites die mensen met dezelfde interesse met elkaar verbinden en communities voor bedrijven.
Er zijn zeven zaken waaraan een netwerksite kan voldoen namelijk identiteit, aanwezigheid, relaties, conversaties, groepen, reputaties en delen.
Met identiteit word bedoeld dat iedereen een eigen identiteit heeft, bij aanwezigheid is het zo dat er gekeken kan worden of iemand op dit moment aanwezig is, met relaties wordt bedoeld dat er gekeken kan worden hoe mensen met elkaar een bepaalde relatie hebben, via conversaties kan men met elkaar praten, ook zijn er groepen aanwezig  binnen een community, met bouwt een bepaalde reputatie op en men kan dingen delen via deze sites. Het is niet zo dat bij elke netwerksite alle zeven de zaken aanwezig moeten zijn.
Ook weblogs zijn erg belangrijk deze tijd. Dat zijn verhalen die mensen hebben geschreven waarop gereageerd kan worden. De mensen die de weblog maken zijn vaak onafhankelijk. Wat ook opvallend is, is dat er op weblogs vaak verwezen wordt naar andere sites. Er zijn zes verschillende weblogs.
Persoonlijke weblogs bestaat uit het mening geven die anderen vervolgens kunnen lezen.
Een specialinterest- of bedrijfsweblog houdt zich bezig met de actualiteit en onthullingen. De mensen die dit typen zijn vaak experts en hebben een vast publiek.
Gesponsorde weblogs zijn weblogs waarin vaak een journalist op de actualiteit kan inspelen.
Corporate weblogs zijn weblogs van medewerkers voor medewerkers.
Ook worden weblogs gebruikt als communicatie binnen bedrijven.
Microblogs zijn weblogs met korte updates
Mash-ups zijn websites waarop verschillende informatie tegelijkertijd te vinden is. Er zijn vier vormen van. Bij combineren worden verschillende typen gegevens met elkaar gecombineerd, met verzamelen worden verschillende bronnen samengevoegd met elkaar, met zoeken worden verschillende stukken informatie bij elkaar gevoegd na een zoekopdracht en met aggregeren worden gegevens uit een aantal bronnen met elkaar samengevoegd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten