dinsdag 14 september 2010

Samenvatting Hoofdstuk 1 Meandra

Hoofdstuk 1 Wat is crossmedia concepting?

Een-op-eencommunicatie is de meest ideale vorm van communicatie. Dit wordt dialoog genoemd. Het voordeel is dat het twee kanten opgaat. Communicatie is steeds minder afhankelijk van tijd en locatie en men richt zich steeds meer op de specifieke informatiebehoefte van de ontvanger. Hierdoor wordt steeds meer de ideale vorm van communicatie bereikt.
Door ontwikkelingen in de nieuwe media krijgt de term ‘massamedia’ een andere invulling. Vroeger was er sprake van ‘one-to-many’ (bijv. tv of radio die groot publiek bereikte), tegenwoordig is het ‘many-to-many’ (van, voor en door de doelgroepen, iedereen kan zich richten tot een wereldwijd publiek, bijv. weblogs).
De manier waarop de consument in zijn behoefte aan informatie, entertainment, enz voorziet, verandert. Content = inhoud medium.

Redenen om media te combineren:
-         - Specifieke boodschap versterken
-         - Het succes van een bepaald onderwerp via één medium herhalen bij een ander

Kenmerken high concepts:
-       -   Een gemakkelijk te communiceren idee
-        -  Een gemakkelijk te begrijpen idee
-         - Een geavanceerde reclame- en marketingstrategie

Mediamix: het combineren van verschillende media, laat zien welke media in welke mate bij een campagne wordt ingezet om de doelstellingen te halen.
Bedrijven -> meer gebruik bottum-upstrategie, waarbij de interactie met de consument een centrale rol speelt.
Web 2.0 -> dynamisch: interactiviteit, mogelijkheden voor de gebruiker om toepassingen aan te passen aan de eigen wensen en eisen. Er wordt niet alleen info ontvangen, ook gegeven.
Empowerment: de gebruiker heeft zelf de macht in handen.

Kenmerken die een sturende rol hebben gespeeld bij de opkomst van crossmedia:
-        - Het non-lineaire karakter van het internet
-        - Er kunnen meerdere richtingen worden gevolgd
-        - Van de boodschap gaat een virale werking uit
-        -  De betrokkenheid en de authenticiteit zijn erg belangrijk
-        -  De boodschap is niet gebonden aan tijd of locatie
-        -  De deelbaarheid van het web
-        -  De eenvoud van het web
-         - De toegankelijkheid van het web
-         - De zender en ontvanger kunnen van rol veranderen, dus het perspectief wisselt vaak
-         - De volggroep genereert zelf content (de zogeheten user generated content: ugc)

Verschillende visies crossmedia:
Technische visie: het publiceren van content via verschillende platformen. Multichannelling is het verspreiden van dezelfde content over verschillende kanalen. Er wordt nu wel steeds meer gekeken naar het communicatieve doel van een concept (communicatieve conceptuele visie) ipv naar de techniek.
Marketingvisie: combinatie verschillende media, mediamix. Creativiteit en effectiviteit staan centraal. Verschillende media worden zo ingezet dat hun specifieke mogelijkheden ten volle worden benut (ze sluiten aan op het mediagebruik van de doelgroep) en de doelgroep heeft ruimte om te participeren.

Consumer insight verwijst naar naar de behoeftes die aan het kopen van een product ten grondslag liggen.

Definitie crossmedia volgens de crossmediasector zelf: de crossmediasector is de sector die producten en diensten levert op het gebied van beeld, geluid en data met gebruikmaking van radio, televisie, het internet, mobiele apparaten, print en events in een cross-sectoraal verband.
Vanuit het perspectief vanuit communicatie: crossmedia is een middel om één of meerdere communicatiedoelstelling te behalen.

Crossmedia in dit boek: er is sprake van crossmedia als er ten behoefte van een communicatiedoelstelling een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, de bladen, het internet, games, mobiele apparaten en live-evenementen. De verschillende media communiceren hierbij mediumspecifieke betekenissen die deel uitmaken van een synergetisch geheel: via een verhaal wordt er een bepaalde boodschap over de media uitgedragen, waarbij rekening wordt gehouden met de kwaliteiten en eigenaardigheden van de ingeschakelde media, de participerende houding en het mediagebruik van de consument.

Concepting: het proces van zoeken naar een gemeenschappelijk gedachtegoed tot het vaststellen en uitdragen daarvan.

Verschillen tussen concepting (en het centraal stellen van het gedachtegoed) met crossmediaconcept:
-          Niet alleen de geestelijke behoeften zijn het uitgangspunt, maar ook de emotionele (betrokkenheid)
-          Het crossmediaconcept resulteert niet enkel in de communicatie van gedachtgoed, maar ook in merkbeleving
-          Crossmediaconcepting gelooft in een intensieve samenwerking tussen experts uit verschillende disciplines aangestuurd door een spin-in-het-web, en niet in het afzonderen van een conceptteam
-          Het product kan onderdeel vormen van het te communiceren concept (authenticiteit)
-          Het crossmediaconcept is een halffabricaat: het wordt geïnitieerd door de maker en wordt afgemaakt en uitgebreid door de consument. Crossmedia streeft naar cocreatie, het is consumentgedreven

Remediatie: ieder medium is gebaseerd op een ander medium. (ideeën zijn niet perse nieuw maar adaptaties van andere ideeën.)

Concept: creatief strategisch ontwerp. Een goed concept moet aanzetten to actieve deelname van consumenten.
Missie: definieert de bestaansgrond van een organisatie en geeft antwoord op de vraag: waarom doen we wat we doen? De missie zegt wat de organisatie wil zijn of waar we voor gaan.
Visie: persoonlijke consistente blik op de toekomst en geeft de gewenste situatie aan.
Creatief strategisch concept ontwikkeld zich vanuit een bepaalde missie en visie, daarna wordt strategie bedacht om het concept vorm te geven.
Na de strategie: ontwikkelen concept, daarna afbakenen doelgroep, belangrijk is de boodschap.

Drie manieren om informatie over te brengen:
-       -   Uitbreiding: potentiele markten aanboren en vergroten door content over verschillende media te verspreiden.
-       -   Synergie: de economische kansen verbeteren door verschillende mediavormen te beheersen.
-Franchise: zorgen dat alle nieuwe content, ook onder de gewijzigde omstandigheden, goed en duidelijk in de markt gezet word

Geen opmerkingen:

Een reactie posten