donderdag 23 september 2010

Samenvatting Hoofdstuk 2 Meandra

Samenvatting Hoofdstuk 2 De speerpunten van een crossmediastrategie


De volgende aspecten spelen een belangrijke rol bij het uitzetten van een crossmediale aanpak: storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie, en cocreatie. Als deze elenemten goed worden ingezet, kunnen ze de consument stimuleren actief deel te nemen.

Storytelling
Storytelling is niet zomaar een verhaaltje vertellen. Het is het op de markt brengen van merken die een bepaald gemeenschappelijk gedachtegoed verantwoorden. Het is een krachtig middel om een bepaald gedachtegoed te koppelen aan een merk of concept dat je op de markt brengt. Storytelling moet mensen uitnodigen het verhaal verder te ontdekken via diverse kanalen (crossover) in andere contexten. Storytelling kan impliciet of expliciet gebruikt worden. Bij impliciete storytelling zorgt een visuele voorstelling of object ervoor dat mensen een verhaal met hun eigen fantasie invullen. Bij expliciete storytelling wordt een menselijke factor ingezet en dit verhoogt de beleving.
Er zijn twee verhaaltchnieken die het meeste voorkomen. De canonieke verhaalstructuur: de standaard structuur voor verhalen. De narratieve complexiteit die de grenzen van het medium binnen het verhaal opzoekt.
 Een canonieke verhaalstructuur streeft naar eenduidigheid, alle elementen zijn functioneel: ze maken een bepaalde vertelstructuur zo duidelijk en coherent mogelijk. Voordeel is dat het vaste patroon herkenbaar is voor de consument.
Het crossmediaconcept waarin consumenten centraal staan en waarin ze een actieve rol spelen, is gebaseerd op complexe narratieve strategie.
Transmediale storytelling is het vertellen van vschillende verhaallijnen over meerdere platforms. Het is een verhaal dat zich via verschillende media ontvouwt en waarbij ieder aspect iets toevoegt aan het geheel.
Succesfactoren voor het creeren van krachtige merken of sterke concepten: bepaalde mate van transparantie, authenticiteit of identificatiemogelijkheid.
Authenticiteit houdt in dat waargebeurde verhalen of verhalen met geloofwaardige, oprechte emoties eerder een memorabele beleving teweegbrengen. Het heeft te maken met hoe een product ontwikkeld wordt, waar de grondstoffen vandaan komen en met waar je als bedrijf voor staat. Sociale authenticiteit is dat klanten de kans krijgen zelf mee te bouwen aan jouw zaak.

Mediumspecificiteit
Mediumspecificiteit is datgene wat een medium onderscheidt van andere media. Draait niet alleen om techniek maar ook om emotionele betekenis. Voorbeelden: het grote bereik van tv en de interactiviteit van internet. Waar een bepaald medium tekort schiet laat je een ander medium bijspringen.

Usability
Het opbouwen van een langetermijnband met je consument is belangrijk. Dit kun je doen door te kijken naar de usability van een concept. Je moet nagaan wat de functie is van iets vertellen en je moet weten in welke mate het vertelde een plek in het leven van de gebruiker heeft. Usability van een crossmediaconcept: de mate waarin gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving een product kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken. Je streeft naar effectiviteit, efficiƫntie en tevredenheid van de consument.

Relevantie
Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel. Het gaat er om dat je de juiste kanalen gebruikt en niet dat je zoveel mogelijk kanalen inzet.

Cocreatie
De consument inzetten bij het ontwerpen of ontwikkelen van nieuwe producten is cocreatie. Consumenten krijgen hiermee een actievere rol in het creatieproces. Producten en diensten zullen dan meer aansluiten bij de wensen en behoeften van de gebruiker. Vier bouwstenen voor cocreatie zijn: dialoog, toegankelijkheid, risicoanalyse, transparant.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten