zondag 19 september 2010

Stelling week 1

Michelle (2A): 

Ik ben het niet eens met de stelling. Ik vind dat de lancering van een product of dienst ook succesvol kan zijn zonder het gebruik online community. Ik denk alleen wel dat het combineren van verschillende media, waar het bij crossmedia ook om gaat, het lanceren van dit product of deze dienst succesvoller maakt. Een bedrijf kan de verschillende media gebruiken om meer merkbekendheid te krijgen onder de consumenten. Als ze streven naar een bredere doelgroep, is het ook slim om verschillende media te gebruiken waarin geadverteerd wordt. Als een consument geinteresserd is in het product of de dienst, zal hij ook zeker verder gaan kijken op bijvoorbeeld de site van het desbetreffende bedrijf. Een voordeel van crossmedia is dat het bedrijf er ook sneller en preciezer achter kan komen wat een consument van het product vindt. Denk bijvoorbeeld aan forums op sites waar de consument zijn mening kan geven. Er zijn verschillende voorbeelden te geven. Het RTLnieuws kijk je 's morgens op tv, maar je kunt het ook volgen via Hyves of Twitter. Nieuwe producten van Knorr koop je in de supermarkt, maar je ziet reclames op tv, leest erover in tijdschriften (Allerhande), kunt ze volgen op Hyves en op hun eigen site. Het inzetten van crossmedia leidt dus tot een groot succes, maar is niet alleen gebaseerd op online communicatiemiddelen!


Raymond Wajwakana CO 2A

Ik ben het niet eens met deze stelling. Deze stelling betekent dat een crossmediaal concept niet kan bestaan zonder een (online) community.

Een community is eigenlijk een groep mensen die iets gemeenschappelijk met elkaar delen in een bepaalde omgeving. Dit lijkt mij geen voorwaarde om een crossmediaal concept succesvol te maken. Deze stelling betekent namelijk namelijk dat als er een groep mensen iets gemeenschappelijk met elkaar delen, in dit geval de interesse in het onderwerp van het crossmediaal concept deze pas succesvol kan zijn.

In het boek staat dat de basis van een succesvol crossmediaal concept is dat het een band schept met de consument. Mensen die deel uitmaken van een community zullen zeker een band hebben en dit stimuleert zeker het succes van het concept. Alleen het is belangrijk om te realiseren dat de community een onderdeel is van de mensen die een band hebben met het concept.

Er zullen ook mensen buiten een community een band hebben met het concept, misschien zijn dit wel meer mensen dan de mensen die lid zijn van de community.

Bijvoorbeeld het concept van de AH tijdens het WK-voetbal. Er zullen vast wel communities zijn geweest met betrekking tot het concept, bijvoorbeeld de AH hyves, maar de betrokkenheid van deze groep mensen is geen voorwaarde om het concept succesvol te maken. Het gaat om de band die de AH creeërt met iedereen die boodschappen doet of gaan doen bij de AH.

Ook is het zo dat de stelling suggereert dat de mensen buiten de community worden uitgesloten van het concept. Dit betekent dat het concept niet volledig benut kan worden, wat wel een voorwaarde is voor een succesvol concept.



Crossmedia concepten zijn sociale concepten: een succesvol crossmediaal concept kan alleen bestaan op basis van een (online)community.

Ik ben het niet eesn met deze stelling. Bij een crossmediaal concept wordt er gebruik gemaakt van verschillende media. Het combineren van verschillende media wordt ook wel mediamix genoemd, deze laat zien welke media in welke mate wordt ingezet. Ik denk niet een concept alleen kan bestaan op basis van een online community, omdat niet alle doelgroepen zich met internet bezig houden. Het ligt er aan op welke doelgroep je richt. Met een community wordt een groep mensen bedoeld met dezelfde interesses. Dit hoeft dus niet online te zijn. Ik denk dat een concept niet perse op basis van een community succesvol hoeft te zijn. Een campagne kan zich ook heel breed richten en hoeft niet perse 1 doelgroep aan te spreken.

Meandra de Jong CO-2A



Crossmedia concepten zijn sociale concepten: een succesvol crossmediaal concept kan alleen bestaan op basis van een (online) community.

Ik ben het niet eens met de stelling, een online community wordt gebruikt als een sociaal netwerk of gemeenschap van gebruikers van het internet die elkaar ontmoeten op een platform rondom een activiteit of doelgroep. Een crossmediaal concept bevat meer dan alleen een online community, een online community kan een (belangrijk) onderdeel zijn van een crossmediaal concept. Een online community kan een crossmediaal concept versterken. Daarnaast worden er bij vele crossmediale concepten ook gebruik gemaakt van televisie, radio en advertenties. Hierbij worden diverse media ingezet om het crossmediale concept succesvol te maken.

Denise van de Wetering (2A)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten