dinsdag 14 september 2010

Samenvatting wk 1 Raymond

Wat is crossmediale concepting?

Het is nu vanzelfsprekend dat persoonlijke zaken digitaal te regelen zijn. De media zijn nu allemaal afhankelijk van elkaar, maar vroeger was dat niet zo.

De meest ideale vorm van communicatie is de een- op eencommunicatie. Het voordeel van deze vorm  is dat op elke vorm van communicatie in het gesprek gereageerd worden. Omdat dit de meest ideale vorm van communicatie is, zijn de andere vormen van communicatie meteen minder ideaal.

De nieuwe media komen steeds dichter bij de ideale vorm van communicatie. Ook het begrip ‘massamedia’ krijgt een andere betekenis. Nu zorgen de nieuwe media ervoor dat iedereen met iedereen kan communiceren, dit was vroeger niet het geval. Toen werd er onder ‘massamedia’ verstaan dat van een zender naar meerdere ontvangers een bericht verzonden werd.

Een verschil van combinatie van verschillende media tussen vroeger en nu is de schaal waarop dit gebeurt. Er wordt nu veel meer een combinatie van verschillende media gebruikt dan vroeger. Dit wordt ook wel de mediamix genoemd.

Vroeger was er een mix van advertenties, radiospotjes en televisie reclames en met de opkomst van het internet is dit veranderd. Websites werden nu ook bij de mediamix betrokken. Ook de ontwikkeling van het internet had nog meer invloed op de mediamix. Het internet was oorspronkelijk bedoeld voor het overdragen van informatie, alleen nu is het zo dat internet uit interactiviteit bestaat.
Een voorwaarde van crossmediaal is dat de verschillende media die bijvoorbeeld voor een campagne gebruikt worden zo goed mogelijk worden ingezet en dat er interactiviteit is tussen de media en de doelgroep.
Daarop aansluitend is het begrip ‘concepting’ belangrijk. Daarmee wordt het zoeken en vaststellen van de gedachten en uitingen van een groep bedoeld.

Om tot een goed idee te komen is het belangrijk om te weten wat er in de maatschappij zich afspeelt en hoe mensen daar over denken. Vanuit die antwoorden kan je bepaalde ideeen bedenken die aansluiten op de gedachte van samenleving. Met de moderne middelen kan het makkelijker zijn om uit te zoeken wat er zich afspeelt in de maatschappij. Op profielsites kan je bijvoorbeeld zien waarin met zich interesseert en kan je bijvoorbeeld een trend zien aankomen. De ideeen die hier uit ontstaan zijn niet geheel nieuw, het zijn vaak ideeen die voortkomen uit oudere ideeen.

Een concept, een idee voor het antwoord geven op strategische keuzes, is pas goed als het iets doet met de consument. De consument zal actief moeten deelnemen en dan is het een goed concept. Dit is het uitgangspunt  van een bepaalde vormgeving. De vormgeving wordt ook gecreĆ«erd door een missie en een visie.
De missie betekent waarom er gedaan wordt waar men nu mee bezig is. De missie is ontstaan uit een visie. Dat is blik op de toekomst wat er bereikt wilt worden. Verder zijn er nog meer zaken die voor een duidelijk concept kunnen zorgen. Als conceptontwikkelaar moet je namelijk van bepaalde dingen op de hoogte zijn. Je moet een groot creatief vermogen hebben, kunnen inspelen op maatschappelijk ontwikkelingen en daar verbanden tussen kunnen leggen. Ook moet je goed de missie van de opdrachtgever voor jezelf duidelijk hebben en duidelijk hebben hoe de doelgroep denkt. Dan kan er sprake zijn van een succesvolle crossmediaal concept.

Het duidelijk hebben wat de doelgroep denkt, is belangrijk om een goede boodschap te creeen. Dit is de belofte die aan de doelgroep gedaan wordt en het zal de doelgroep ook moeten interesseren. Daarop aansluitend betekent propositie wat de voordelen zijn voor de doelgroep bij het aanschaffen van het product. Dit moet ook een volledig eerlijke belofte zijn.

Doordat de media veranderen, verandert ook het gedrag van de consument zich. De consument is meer interactief en bemoeit zich meer via verschillende netwerken en uit daardoor zijn mening meer dan vroeger.
Het is lastig voor bedrijven om te gaan met de nieuwe manier van crossmediale communicatie. Bedrijven weten niet precies welke kant zij op moeten gaan en dat resulteert in verschillende wegen binnen een bedrijf.
Er zijn drie manieren om informatie over te brengen, namelijk uitbreiding, synergie en franchise. Uitbreiding is door verschillende media te gebruiken, synergie is verschillende mediavormen beheersen en franchise is dat alle nieuwe informatie goed en duidelijk op de markt gezet wordt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten