dinsdag 14 september 2010

Samenvatting wk1 Denise van de Wetering

Wat is een crossmedia concepting?
De meest ideale vorm van communiceren is nog altijd een-op-eencommunicatie. In de volksmond is dit bekender onder de naam dialoog.
Allerlei nieuwe media en de daaruit voortgekomen nieuwe communicatiekanalen hebben de manier veranderd waarop bedrijven kunnen communiceren.
Ontwikkelingen binnen de nieuwe media zorgen er langzaam maar zeker voor dat de term “massamedia” een andere invulling krijgt.
Het grote publiek bereiken wordt one-to-many genoemd. Nu wordt het media ‘ van, ‘ voor’ en ‘ door’ de doelgroepen ‘ one-to-many-verhaal waarbij in principe iedereen zich kan richten tot een ‘ wereldwijd’ publiek. Een goed voorbeeld hiervan zijn weblogs. De manier waarop de consument in zijn behoefte aan informatie, entertainment of andere dingen voorziet, verandert. De inhoud (ook wel medium genoemd) verandert.

Media worden om verschillende redenen met elkaar gecombineerd. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om een specifieke boodschap te versterken.
High concepts hebben de volgende kenmerken:
- een makkelijk te communiceren idee
- een gemakkelijk te begrijpen idee
- een geavanceerde reclame- en marketingstrategie.
Traditionele mediamix
Het combineren van verschillende media wordt mediamix genoemd. Een mediamix laat zien welke media in welke mate bij een campagne worden ingezet om de doelstellingen te halen.
CrossmediaDefinitie vanuit de crossmediasector:

“ De crossmediasector is de sector die producten en diensten levert op het gebied van beeld, geluid en data met gebruikmaking van radio, televisie, het internet, mobiele apparaten, print en events in een cross-sectoraal verband”
Enkele kenmerken crossmedia
Van de boodschap gaat een virale werking uit
Er kunnen meerdere richtingen worden gevolgd.
Betrokkenheid en de authenciteit zijn erg belangrijk.
De boodschap is niet gebonden aan tijd of locatie.
De zender en ontvanger kunnen van rol veranderen, dus het perspectief wisselt vaak
De volggroep geneert zelf content (UGC User Generated Content)

Het crossmediaal verspreiden van content is een middel om merkbeleving en marketing te verbeteren. Door herbeleving wordt het product door de consument naar een hoger niveau gebracht. Bijvoorbeeld: Een doosje lego dat je gratis krijgt bij het kopen van speelgoed. Via een actiecode kun je vervolgens het internet op om nog meer lego aan te schaffen.
De consumer insight verwijst naar de motivatie (beweegreden) van de beoogde doelgroep.
Concept, visie en missieHet fenomeen concept wordt regelmatig gekoppeld aan de termen visie en missie. Hoewel deze drie begrippen veel met elkaar te maken hebben en soms door elkaar worden gebruikt, hebben ze een verschillende betekenis.
Als de crossmediale strategie eenmaal bepaald is, kan worden gestart met het ontwikkelen van een concept. De visie en de missie van de opdrachtgever vormen hierbij het uitgangspunt. Er moet worden ingespeeld op de gretige consument. De consument is uit op interactiviteit, creativiteit, informatie en dialoog. Daarna wordt de doelgroep afgebakend.

De boodschap die aan de consument moet worden overgebracht is belangrijk. De boodschap moet aan de consument duidelijk maken wat de instrumentele waarde is van het concept. Wat heeft de consument aan het product? De boodschap moet ook een belofte uitdragen. Wat betekent het concept voor de consument?

De consument is niet langer passief; hij beweegt zich interactief door het universum. De jongere consument is interactief en participerend en is veel beweeglijker.

Henry Jenkin onderscheidt drie manieren om informatie over te brengen:
Uitbreiding: Potentiƫle marketen aanboren en vergoten door content over verschillende media te verspreiden
Synergie: De economische kansen verbeteren door verschillende mediavormen te beheersen
Franchise: Zorgen dat alle nieuwe content ook zonder gewijzigde omstandigheden goed en duidelijk in de markt gezet wordt.

Bedrijven of media-uitingen die behoefte hebben aan uitbreiding, synergie en franchise omarmen crossmedialiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten