woensdag 22 september 2010

Samenvatting week 2 Denise

Aspecten die een belangrijke rol spelen bij het uitzetten van een crossmediale aanpak zijn storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. Als deze elenemten goed worden ingezet, kunnen ze de consument stimuleren actief deel te nemen. Hierdoor vergroot je de kans dat andere consumenten het concept ook oppakken. De kracht van een concept staat los van de inhoud van het product of de dienst waarvoor een concept is bedacht.


Er zijn vijf elementen een belangrijke rol om vast te stellen hoe sterk een crossmediaal concept ontwikkeld kan worden:

Storytelling: De gebruikers worden actief betrokken bij de tekst. Zij kunnen reageren op de uitzendingen via een forum, content uploaden en content waarderen.
Mediumspecificiteit: Wat onderscheidt het ene medium van het andere? Bijvoorbeeld het stemmen via sms, dit genereert betrokkenheid en interactiviteit maar ook inkomsten. Internetgebruikers kunnen bijvoorbeeld hun eigen filmpje uploaden.
- impliciete storytelling: Triggert een visuele voorstelling of een object bij mensen een verhaal dat zze met hun eigen fantasie (verder) invullen.
- Expliciete storytelling: Verhoogt de beleving. Zorgt voor interactie. Bijvoorbeeld door het vertellen van persoonlijke verhalen.
Usability: Het opbouwen van een langetermijnband is belangrijk. Hierbij wordt de mate bedoeld waarin gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving een product kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken. De drempel om te reageren is laag. De kijker heeft invloed op het verloop van het programma. Dit zorgt voor tevredenheid.
Relevantie:Een goed crossmediaal concept is beleving, betrokkenheid en ervaring ontstaaan bij de consument. Relevantie is als het ware de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat op het juiste moment via het juiste middel. Bijvoorbeeld: Cup- a – soup = 16.00. Ander voorbeeld: Idols gaat een dialoog aan door de kijker mee te laten denken over het verloop van het programma.
Cocreatie: Samen nadenken over nieuwe software. Samen iets maken, samen betrokken zijn bij het bedenken van nieuwe ideeën, concepten of producten. Bijvoorbeeld tijdens Idols. De kijkers worden aangespoord mee te denken door middel van het stemmen.

Vertelstructuren zijn net als taal een universeel middel om orde te scheppen in en zin te geven aan de wereld om ons heen. Bij crossmedia komen vertelstructuren in de breedste zin van het woord voor.
De twee verteltechnieken die het meest voorkomen zijn:
De canonieke verhaalstructuur: de standaardstructuur voor verhalen.
Het voordeel hiervan is dat deze door de vaste patronen herkenbaar is voor de doelgroep. Nadeel: biedt weinig houvast voor interactieve media.
De narratieve complexiteit: de grenzen van het medium binnen het verhaal opzoekt. Door de gebruiker wordt er content gegenereerd en onderdeel vormt van het overkoepelende verhaal, dit met gerimixte content.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten