woensdag 29 september 2010

Samenvatting hoofdstuk 3 Denise

Crossmediale conceptvormen
Om een goed crossmediaal concept te kunnen ontwikkelen moet je weten hoe de markt in elkaar zit en wat het speelveld inhoudt. Conceptontwikkeling is het uitwerken van een thema, verhaal of idee dat tot de verbeelding spreekt. Het kan worden vergeleken met een verhaal, via verschillende media wordt dit verhaal verteld. Crossmediale concepten vereisen een hoge mate van creativiteit en originaliteit om de consument te bewegen van het ene medium over te gaan naar het andere.

Hierbij moet je rekening houden met de speerpunten; storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. Wat is relatie tussen de verschillende content? Hoe verhoudt de content zich tot elkaar?
Iconische relatie: Volgens Van Vliet is er sprake van iconische relatie wanneer de content over verschillende kanalen een grote gelijkenis vertoont. Een voorbeeld hiervan is een televisiecommercial waarvan het geluid op de radio wordt uitgezonden. De meeste concepten zijn iconisch van aard.
Indexicale relatie:Dit zijn content die verwijzend zij van aard. Voorbeelden zijn krantenadverenties of televisiespotjes die verwijzen naar het internet. Dit heeft te maken met verdienmodellen, door over te schakelen naar een ander kanaal kunnen inkomsten gegenereerd worden.
Symbolische relatie: Van Vliet gaat er hierbij van uit dat de verschillende media- uitingen niet alleen naar elkaar verwijzen, maar ook appelleren aan een waarde die uitstijft boven de individuele uitingen. Voorbeeld Harry Potter; er is een boek, een film, een game en merchandise. Afzondelijk heeft elk medium een eigen waarde, maar de combinatie met andere media voegt daadwerkelijk iets toe aan de totaalbeleving.
Technologische drijfveren
Een technologische drijfveer voor crossmedia is de mogelijkheid tot het gebruik van verschillende nieuwe distributie kanalen.
Economische drijfveren, de doelgroep wordt via meerdere kanalen benaderd. Hierdoor wordt het bereik groter.
Culturele drijfveren voor crossmedia zijn nieuwe behoeften, een nieuwe levensstijl, nieuwe manieren van mediagebruik en een andere mediadagbesteding. Internet wordt belangrijker dan televisie.
Bij het crossmediale concept worden twee vormen onderscheiden: het transmediale (autonome) en het geïntegreerde (afhankelijke) concept.
Het autonome concept: Dit concept gaat uit van de gedachte dat een verhaal of merk geremedieerd en vervolgens verspreid wordt over verschillende media. De ingezette media staan geheel op zich zelf. Bijvoorbeeld het verfilmen van boeken. De gebruiker is geheel vrij in zijn keuze en kiest die media die het beste bij hem passen.
Het afhankelijke (geïntegreerde concept), dit is een ontwerp van een formaat waarbij de ingezette media gedeeltelijk of volledig met elkaar versmolten zijn. De eigenschappen van de afzonderlijke media vullen elkaar aan. Je kunt hierbij meerdere doelstellingen binnen één communicatiedoelstelling halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten