woensdag 29 september 2010

Samenvatting wk 3 Raymond

In een crossmediaal concept kan het gebruik van tekens/kanalen drie verschillende relaties met elkaar hebben namelijk overeenkomstig, verwijzend en esthetisch.
Overeenkomstig
Overeenkomstig houdt in dat de verschillende kanalen met elkaar overeenkomen. Zo is het bijvoorbeeld dat het geluid van een tv-commercial als radio-commercial gebruikt wordt. Dit is ook logisch omdat de doelgroep herkent dat deze commercials van een zender zijn.
Verwijzend
Hiermee wordt bedoeld dat in het ene kanaal verwezen wordt naar het andere kanaal. Een voorbeeld is de tv serie Spangas waar na de tv uitzending verwezen wordt naar de website waar de uitzending als het ware doorgaat. Het is belangrijk dat de informatie waarnaar verwezen wordt, anders is dan de oorspronkelijk info. Anders heeft het geen zin om daar naar te verwijzen. Het moet echt iets nieuws toevoegen.
Een belangrijke reden waarom dit gedaan wordt is om geld te verdienen. Zo kan er bijvoorbeeld reclame verlengd worden.
Esthetisch
Hiermee wordt bedoeld dat de uitingen een soort van gevoel te weeg brengen. Het is de bedoeling om een bepaalde merk een gevoel op te wekken die voor iedereen hetzelfde is. Elke media-uiting is anders en toch wekt het hetzelfde gevoel op.
Er zijn drie drijfveren voor het inzetten van een crossmediaal concept namelijk de technologische, economische en de culture ontwikkelingen.
Technologisch
Het gaat hier om de drijfveer om nieuwe kanalen te gebruiken. Er komen steeds meer nieuwe kanalen bij die gebruikt kunnen worden. Daarbij is het belangrijk om te realiseren wat het doel is van de inhoud en hoe dit aansluit op de wensen van de doelgroep
Economisch
Het idee hierachter is dat door inzet van crossmedia de omzet van een product verhoogt kan worden. Door te verwijzen naar een online shop kan het zijn dat er sneller producten besteld worden waardoor de omzet dus stijgt.
Cultureel
Door de omgeving waarin met leeft, heeft met behoefte aan nieuwe manieren van mediagebruik.  Men wilt zelf kiezen welke instrumenten zij gebruiken.  Er zijn drie verschuivingen die plaatsvinden bij het mediagebruik. De dominantie van media veranderd. Internet is nu belangrijker dan televisie. Ook is de rol van bepaalde media veranderd ten opzichte van vroeger. De commerciële omroepen spelen een grotere rol dan eerst bijvoorbeeld. Tot slot is het zo dat elke generatie nieuw mediagedrag heeft. Op dit moment wordt er veel van het internet gebruik gemaakt terwijl er vroeger veel nieuws uit de krant gehaald werd.
Vervolgens kan het crossmediaal concept in twee vormen onderverdeeld worden. Het transmediaal concept betekent dat een verhaal over verschillende media verspreid wordt. Zo zijn er over een verhaal bijvoorbeeld boeken, films en games die wel met elkaar met te maken hebben maar niet achter elkaar opvolgen. Dit vergroot de doelgroep van het verhaal. Er zijn namelijk mensen die minder van lezen houden dus ze kijken een film.
Het afhankelijke geïntegreerde concept houdt in dat elke ingezette media met elkaar versmolten zijn. Dat betekent dat elk medium een toevoeging is op de andere en zij samen een verhaal vormen. Als er een medium mist, mist er ook een gedeelte van het verhaal. Sturing geven aan het steeds omschakelen van medium heet cross-over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten